niedziela, 7 kwietnia 2013

Makowiec śnieżny (Siostry Anastazji)

Kolejne ciasto Siostry Anastazji, na którym się nie zawiodłam:) Pyszne, wbrew pozorom wcale nie za słodkie, świąteczne. Podbiło serca moich gości, to i może Waszych też podbije?:) Polecam.


Upiec cienki jasny biszkopt.

Masa makowa:
  • 25 dkg maku mielonego;
  • 10 dkg cukru kryształu;
  • 3 białka;
  • 2 łyżki miodu;
  • 125 ml słodkiego mleka;
  • olejek migdałowy (kilka kropli);
  • 20 dkg bakalii (rodzynki, płatki migdałowe, kostka z ananasa lub papai);
Wszystkie składniki dobrze wymieszać i smażyć na wolnym ogniu, ciągle mieszając, aż do uzyskania gęstej masy.

Masa śmietanowa:
  • 500 ml śmietany kremówki (30 lub 36%);
  • 3 łyżeczki żelatyny;
  • 2-3 łyżki cukru pudru;
Żelatynę rozpuścić w 1/4 szklanki wody. Śmietanę ubić z cukrem. Do ubitej śmietany dodać letnią żelatynę, cały czas miksując śmietanę.

Masa orzechowa:
  • 20 dkg masła;
  • 10 dkg cukru pudru;
  • 15 dkg orzechów mielonych;
  • 125 ml mleka;
  • 3 żółtka;
  • spirytus (do smaku);
Mleko zagotować, zalać orzechy i wymieszać. Masło utrzeć z cukrem, dodać żółtka, przestudzone orzechy i spirytus. Wszystko dokładnie wymieszać.

Przełożenie ciasta:
Biszkopt - masa makowa - masa śmietanowa - masa orzechowa - polewa.

Moje uwagi: Upiekłam jasny biszkopt z 6 jaj i przekroiłam go na pół. Jedną część biszkopta dałam na spód ciasta, natomiast drugą na masę orzechową. Wydaje mi się, że tak jest lepiej, bo ciasto przy krojeniu się nie "ciapie":)


Przepisy Siostry Anastazji

23 komentarze:

  1. Wyglada bardzo bardzo apetycznie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. też go piekłam, pyszny jest, bardzo lubię ciasta Anastazji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Uwielbiam przepisy siostry Anastazji. Są pracochłonne ale za to wyborne w smaku :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Alinko obłędne ciacho:) jestem pod wrażeniem:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Serniczków musisz spróbować :) Pamietaj jednak, ze jak dasz za mało mąki to Ci nie wyjdą....

    A ciasto, które przygotowałaś wyglada smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Próbuję i serniczków. Upiekłam już parę, ale brak czasu nie pozwala mi na opublikowanie przepisów na blogu. Czekają w kolejce:)

      Usuń






  6. Witam.Trafilam do ciebie przypadkiem,ale nie mogę się oderwać od twoich fantastycznych wypieków.Wygląda wszystko cudnie.CZytam iczytam a praca czeka.Nawet w cukierni nie wszystko tak wygląda pięknie jak U cIEBIE.Wieczorem znowu Cię odwiedzę.Majka.J.







    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majko, witam Cię serdecznie i cieszę się, że podoba Ci się moja praca przedstawiona na tym blogu:)Uwielbiam pieczenie! I tylko rozsądek nie pozwala mi na to, by wyczarowywać coś cudownego, pysznego i słodkiego każdego dnia:)

      Usuń
  7. ja z tego powodu że sobie pofolgowałam wyglądam jak własna babka.kocham piec dekorować ,stroić wymyślać np.z kilku ciast robię jedno jakoś można fajnie połączyć różne gatunki.teraz mam problemy zdrowotne piekę zdecydowanie mniej ,ale kocham słodycze milością bezwarunkową.Mogłabym jeść każdą ilość o każdej porze.Nie powinnam mam cukrzycę ale życie jest takie krótkie.Pozdrawiam .Majka J.Podziwiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. czy tego maku nie trzeba gotować nie rozsypuje się podczas krojenia ciasta?

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie trzeba gotować bo samo smażenie powoduje, że mak się sparzy:) Nie rozpada się, bo w maku jest białko i ono powoduje, że masa się trzyma. A jak się obawiasz to spokojnie możesz użyć gotowej masy makowej, tylko pamiętaj że wówczas trzeba użyć mniej cukru.

    OdpowiedzUsuń
  10. jesli uzyje gotowej masy makowej to czy cala czynnosc smazenia odpada? rozumiem ze jesli bede miala gotowa mase makowa kupna to wszystkie skladniki ktore sa w przepisie na mase makowa nie potrzebuje ich tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do gotowej masy dodała bym mleko i białka i trochę bym posmażyła. Wydaje mi się, że białka powodują to, że masa przy krojeniu się nie rozpada. Ale to są tylko moje przypuszczenia, bo z gotowej masy makowej to tylko raz w życiu chyba korzystałam.

      Usuń
  11. a ile tej masy makowej gramowo powinnam miec?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem ile, bo nigdy tego ciasta z gotowej masy nie robiłam. Potrzebujesz tyle masy makowej, by rozsmarować ją na biszkopcie i by pokryła jego powierzchnię, a po przekrojeniu by była widoczna warstwa maku.

      Usuń
  12. chcialabym sie jeszcze zapytac na jakiej blaszce Pani piekla to ciasto bo ja zamierzam na 25x40cm i nie wiem czy powinnam zwiekszyc ilosc skladnikow. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Siostra Anastazja podaje proporcje na dosyć duże formy, po upieczeniu jej ciasta dosyć okazale się prezentują. Muszę zmierzyć w domu moją blaszkę to potem Ci napiszę w jakiej ja piekłam. Do Twojej formy upiekła bym biszkopta z 7 jajek i może dała bym więcej masy makowej, resztę pozostawiła bym bez zmian.

      Usuń
  13. chciałam zapytać o białka dodane do maku-czy mają być ubite?

    OdpowiedzUsuń
  14. Czy mak do tego placka trzeba parzyć i mielić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy, że zmielisz surowy mak. Podczas smażenia mak i tak się sparzy:) Ja robiłam i tak i tak i nie było różnicy.

      Usuń