niedziela, 5 sierpnia 2012

Szampan i maliny - ciasto

Szampan i maliny zamiast truskawek... właściwie dlaczego nie?? Duet ten okazał się rewelacją w tym cieście. Cisto pyszne, interesujące w smaku. Nam smakowało:) Przepis od Ruletki.



Składniki na biszkopt:

  • 150 g mąki pszennej;
  • 200 g cukru;
  • 50 g masła (o temperaturze pokojowej);
  • 4 duże jaja lub 5 mniejszych;
  • skórka otarta z 1 limonki;
  • 8 g cukru waniliowego;
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia;
  • szczypta soli;
Wykonanie:
Masło utrzeć z 100 g cukru i cukrem waniliowym na puszysty krem, dodać 3 żółtka i nadal ucierać. Białka z 4 lub 5 jaj ubić na sztywną pianę razem ze szczyptą soli, dodać pozostały cukier i ubijać, aż cukier się rozpuści. Do utartego masła dodać startą skórkę z limonki, wymieszać. Następnie dodać białka, lekko wymieszać, dodać przesianą przez sito mąkę z proszkiem do pieczenia i lekko wymieszać. Cisto przełożyć do wyłożonej papierem pergaminowym prostokątnej formy o wymiarach 30x22 cm. Piec 15 minut w temp. 200 st.C. Po upieczeniu wystudzić.


Składniki na masę malinową:
  • 1000 g mrożonych malin;
  • 200 g cukru;
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego;
  • 30 g żelatyny;
Wykonanie:
Żelatynę zalać 4 łyżkami przegotowanej wody, odstawić aby napęczniała. Maliny wymieszać z cukrem i zagotować. Odstawić i do gorących malin dodać ekstrakt waniliowy oraz żelatynę. Mieszać, aż żelatyna się rozpuści. Maliny przestudzić, wylać na biszkopt ułożony w formie (w której się piekł) i odstawić do lodówki do stężenia.


Składniki na krem:
  • 600 ml białego półsłodkiego szampana;
  • 100 g cukru;
  • 8 g cukru waniliowego;
  • 4 żółtka;
  • sok wyciśnięty z połówki limonki;
  • 40 g mąki ziemniaczanej;
  • 25 g żelatyny;
  • 400 ml śmietanki 30% lub 36%;
Wykonanie:
Żelatynę zalać 3 łyżkami przegotowanej wody i odstawić do napęcznienia. Żółtka, sok z limonki, cukier, cukier waniliowy, mąkę ziemniaczaną wymieszać, dolać szampana i zagotować wszystkie składniki razem, cały czas przy tym mieszając, by krem się nie przypalił. Gotować około 2 minut. Do gorącego kremu dodać żelatynę i mieszać, by żelatyna się rozpuściła. Krem odstawić w chłodne miejsce i wystudzić do temperatury pokojowej. Śmietanę ubić na sztywno i dodać do przestudzonego kremu, delikatnie wymieszać. Masę wylać na maliny. Odstawić do stężenia.


Ciasto udekorować według własnych upodobań. Zaznaczam, że czekolada do dekoracji jest tutaj mile widziana, gdyż z kremem smakowo komponuje się znakomicie:)



Moje uwagi:
1. Maliny można przetrzeć przez sito, wówczas nie będzie malutkich pesteczek.
2. Żelatyny w tym przepisie podałam więcej i tak też zrobiłam przygotowując to ciasto. Były u mnie okropne upały, ponad 30 st.C.

36 komentarzy:

  1. wygląda zachwycająco! i pewnie tak też smakuje!
    ech! takie smakowitości mi przed snem. nie masz serca :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciasto wygląda wspaniale !!!
    Być może kiedyś odważę się zrobić coś Takiego :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pięknie wygląda , chętnie skorzystam z przepisu :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. zapisuję przepis, zaintrygowana szampanem ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Masa z szampanem? Świetne :D
    I jeszcze jak pięknie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  6. Alinko, ciasto prezentuje się fantastycznie! Ten mus malinowy wygląda tak królewsko, zresztą jak i całe ciasto. Połączenie z szampanem intrygujące :)
    Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  7. ciastka dzieła sztuki, ładniejsze niż z najlepszej cukierni! cuda

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciasto cudne, takie równiutkie i eleganckie.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciasto jak z cukierni, ale pewno sto razy smaczniejsze :) Antenka ma racje - dzieła sztuki!!

    OdpowiedzUsuń
  10. OMG! Looks absolutely delicious! I would so love to try it. Beautiful cake... Alinko barzo pyszne...:)))

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuję wszystkim za miłe komentarze. Thank evetyone for nice words:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Piękne kosteczki, jestem pod wrażeniem ! Cudne, a z tymi smakami musi smakować niecodziennie i pysznie ;) Serdecznie pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Uuu ale fajne ciacho:] Robi wrażenie!

    OdpowiedzUsuń
  14. Alinko, cudowne to ciasto. Ja właśnie je zrobiłam, ale moje nie wyszło tak równiutko jak Twoje, ale to jedyny minus, bo smak i wygląd jest przecudny.

    OdpowiedzUsuń
  15. To ciacho zostanie niedlugo tortem:))

    OdpowiedzUsuń
  16. Śliczne to ciasto, dekoracja cudna :) Aż zapachniało mi latem :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciasto kusi samym wyglądem, a do tego jeszcze ten szampan ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Jestem pod wrażeniem. Ciasto jest po prostu bardzo profesjonalnie zrobione. Piękna dekoracja. Z ogromną przyjemnością ogląda/czyta się Twoje przepisy. Zajrzałam tutaj przypadkiem, ale będę świadomie tutaj wracać. Pozdrawiam, Krys

    OdpowiedzUsuń
  19. czy można się dowiedzieć o wymiary formy z której wyszło takie cudo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymiary formy podane są w przepisie:) 30 x 22 cm.

      Usuń
  20. ten deser jest niesamowity .. robiłam na konkurs i wygrałam .. tylko zamiast szampana dodałam piccolo .. ale cudny przepis normalnie pięć gwiazdek :)

    OdpowiedzUsuń
  21. W oryginale maliny troche wsiąknęły w spód, a u Ciebie warstwy są idealnie równe i oddzielone. Jak to zrobiłaś :) ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wykładałam na biszkopt warstwę malinową już lekko tężejącą. Masa szybko się ścieła i nie zdążyła wsiąknąć w biszkopt. Ot, cała filozofia.

      Usuń
  22. I jeszcze jedno pytanie :) Czy Twoim zdaniem jeśli zastąpie biszkopt, spodem zrobionym z herbatników czy innych ciastek, to będzie ok? Chce zrobic ciasto na wazna uroczystość rodzinną...

    OdpowiedzUsuń
  23. Szanowni Czytelnicy !
    Ciasto może i wygląda pięknie, ale to tylko złudzenie.
    Sama nabrałam się na jego wygląd. Niestety nie smakuje tak dobrze jak wygląda.
    Ciasto okazało się jedną wielką porażką. Zbyt duża ilość szampana powoduje, że smakuje jak 'skiśnięte' ( cytuję męża).
    Jak wiemy dzisiaj jest Wielka Sobota. Ciasto robiłam wczoraj. Podałam rodzinie ( dzisiaj w południe) do kawy. NIkt nie zjadł więcej niż połowę kawałka. Określili go jako ohydne a głównym powodem był właśnie szampan. Zdecydowałam, że pozbędę się masy z szampana i zastąpię ją bitą śmietaną - o wiele lepszy smak. Tak więc naprawdę nie polecam. Nie nadaję się do podania na stół Wielkanocny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy... smak jest kwestią gustu:) Nam smakowało, innym też (czyt.komentarze powyżej). A tak swoją drogą to jak już wypowiadamy słowa krytyki, to warto się podpisać. Zazwyczaj komentarzy od "życzliwych" anonimowych nie umieszczam, dla Ciebie robię wyjątek.To tak przy Wielkiej Sobocie w podziękowaniu za Twoje "miłe" słowa:) A tak nawiasem mówiąc, to może macie gusta jakieś nie takie:) Pozdrawiam:)

      Usuń
  24. Tylko jedna osoba napisała ze ciasto jest dobre :D reszta zachwyca się wyglądem ( który faktycznie jest piękny ).
    Miałam zrobić dzisiaj, ale jednak boję się tego " skiśniętego " smaku i nie zaryzykuję, bo składniki tanie nie są... Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ciasto jest po prostu pyszne, upiekłam je na wesele siostry tyle pochwał ile otrzymałam to aż jestem z siebie dumna że wybrałam właśnie to i że wyszło takie cudowne. Sporadycznie piszę komentarze ale musiałam to napisać. Dziękuję za cudowny przepis, ciasto smakuje tak jak wygląda jest cudowne!!!!

    OdpowiedzUsuń
  26. witam postanowiłam zrobić to ciasto na chrzciny mojego synulka zastanawiam się nad zmianą owoców na truskaweczki co pani sadzi o tej zmienie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że truskawki będą pasować. Świetnie też powinny sprawdzić się morele:)

      Usuń