sobota, 17 października 2015

Zemsta teściowej




Ciasto pyszne, wiśniowe, z bitą śmietaną i chrupiącą lekko bezą... Poezja:) Warto skorzystać z tego przepisu:)
Przepis już od jakiegoś czasu krąży po internecie i występuje na wielu kulinarnych blogach:)





Składniki na formę o wymiarach 33 x 23 cm;

Ciasto:

  • 600 g mąki pszennej;
  • 360 g masła lub margaryny;
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia;
  • 6 żółtek; 
  • 125 g cukru pudru;

Masło lub margarynę rozpuścić i lekko przestudzić. Mąkę wymieszać z proszkiem do pieczenia, przesiać przez sito. Żółtka utrzeć z cukrem pudrem na puszystą masę. Mąkę z proszkiem do pieczenia zalać letnim tłuszczem, dodać żółtka i zagnieść ciasto. Przygotowane ciasto uformować w kulę, zawinąć w folię spożywczą i schłodzić w lodówce przez około 1 godzinę.
Schłodzone ciasto podzielić na dwie równe części. Każdą część ciasta osobno rozwałkować lub zetrzeć na tarce do formy wyłożonej papierem do pieczenia.
Jedno ciasto pieczemy około 20 minut w 180-190 st.C. Ciasto powinno mieć lekko złoty kolor. Upieczone ciasto wystudzić.


Beza:

  • 6 białek;
  • szczypta soli;
  • 1 szklanka cukru;
  • 60-100 g płatków migdałowych;
Białka ze szczyptą soli ubić na sztywną pianę, dodać cukier i nadal ubijać do momentu, aż piana będzie gładka i lśniąca.

Pianę z białek wyłożyć na drugie ciasto i posypać płatkami migdałów. Piec w 160 st.C około 35-40 minut. Aby beza zbyt mocno się nie przypiekła, pod koniec pieczenia można przykryć ciasto w piekarniku folią aluminiową. Upieczone ciasto wystudzić.


Warstwa wiśniowa:

  • 650-700 g wydrylowanych wiśni (mogą być mrożone);
  • 2 galaretki wiśniowe;
  • 2 szklanki bardzo gorącej wody;
  • 1 szklanka wiśniowego soku;


Galaretki rozpuścić w gorącej wodzie, dodać sok, wymieszać i odstawić w chłodne miejsce, by galaretka zaczęła lekko tężeć. Do lekko tężejącej galaretki dodać wiśnie, wymieszać.
Ciasto bez bezy włożyć do formy, w której było pieczone. Na ciasto wylać tężejącą galaretkę z wiśniami, wyrównać na całej powierzchni i wstawić do lodówki, by galaretka mocno stężała.


Warstwa śmietanowa:

  • 500 ml śmietanki 30%;
  • 2 łyżki cukru pudru;
  • 1 cukier waniliowy;
  • 1 łyżka żelatyny;


Dobrze schłodzoną śmietanę ubić z cukrem pudrem i cukrem waniliowym na sztywno. Żelatynę rozpuścić w malutkiej ilości gorącej wody, wymieszać z masą śmietanową. 

Masę śmietanową wyłożyć na galaretkę z wiśniami, przykryć ciastem z bezą. Schłodzić w lodówce.

Ciasto jest najlepsze kolejnego dnia, gdy zmięknie.







40 komentarzy:

  1. to ciasto jest przepyszne; potwierdzam

    OdpowiedzUsuń
  2. Jadłam, jest pyszne, ale nie wiedziałam, że się tak nazywa....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha nooo bo jak jest dla zięcia lub synowe to się zostawia pestki w wiśniach dlatego zemsta teściowej 😂😂😂 taki zarcik na dobry początek dnia 😁😁😁

      Usuń
  3. Czy to drugie ciasto (z beza) pieczemy samo 20 min a potem dajemy beze i znow do pieca na 40 min? Czy surowe ciasto na to beza i pieczemy 40 min?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bezę dajemy na surowe ciasto i pieczemy wszystko razem 40 minut.

      Usuń
    2. Super, dziękuję za odpowiedź :)

      Usuń
  4. A beza w lodówce nie oklapnie?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U mnie się utrzymała:) Ciasto przełożyłam w sobotę i włożyłam do lodówki. Zdjęcie robiłam w poniedziałek.

      Usuń
  5. Jadłam to ciasto z malinami pod nazwą malinowa chmurka. Ciasto samo w sobie jest genialne!!! A beza rewelacja :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. czy to ciasto jest takie twarde i zarazem kruche?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na początku tak, ale potem lekko wilgotnieje od wiśni i śmietany. Mimo to i tak jest bardzo kruche.

      Usuń
  7. Czy to ma być szklanka soku zagęszczonego (jak do herbaty, piwa itp)? Trochę dużo?!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ja dawałam zagęszczony. Na 2 szklanki wody i kwaśne wiśnie to jest w sam raz:)

      Usuń
  8. Robie ale z agrestem. Agrescik;)

    OdpowiedzUsuń
  9. ja przełożyć ciasto z bezą na ciasto ze śmietaną?? raaaatuuunkuuu....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Połóż ciasto z bezą na jakiejś płaskiej deseczce i zsuń delikatnie, ale szybko na śmietanę:)

      Usuń
  10. A wiśnie mrożone trzeba rozmrozić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja tylko lekko rozmrażam i wrzucam takie do ciepłej, ale nie gorącej galaretki. Wiśnie w galaretce się rozmrożą, a sama galaretka szybciej tężeje.

      Usuń
  11. Jakie wymiary blaszki na te proporcje składników ciasta?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wymiary blaszki podane są w przepisie przecież:) Pod zdjęciem:)

      Usuń
  12. Ja do białek pod koniec ubijania dodaję łyżkę mąki kartoflanej. Taka beza nigdy nie "oklapnie".

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam. Czy galaretka ma byc bardzo stezona? Gdyz troche wyplynelo kolo ciasta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Galaretka nie może być płynna, musi być stężona, ale tak, żeby dała się rozłożyć na ciasto równomiernie. Trzeba wyłapać "ten moment":)

      Usuń
  14. Czy ciasto ma być takie tłuste? Przy zagniataniu tłuszcz wypływa z ciasta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego co pamiętam, to u mnie też tak było:) Ale po upieczeniu było ok:)

      Usuń
  15. A czy mogą być wiśnie z kompotu i zarazem sok z niego?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że mogą być i wiśnie z kompotu i sam sok.

      Usuń
  16. Hej mam pytanko zrobiłam ciasto upiekłam i wyszło tak kruche wcale się nie skleiło normalnie spód jest w w wiórkach tak jak go starłam na tarce chociaż przed upieczeniem go ugniotłam w blaszce - czy ktoś tak miał - co robić bo teraz przy krojeniu normalnie się wysypuje:( co źle zrobiłam?? Pomocy:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też starłam na tarce, ale mnie się nic nie dzieje przy krojeniu. Jest kruche, ale się nie rozpada.

      Usuń
    2. może zbyt długo było wyrabiania, ciasta kruche muszą być "szybko"zagniatane wówczas są kruche i się nie rozsypują - pozdrawiam ewa

      Usuń
  17. Super! Właśnie zbliżają się imieniny teściowej, na pewno wypróbuje ten przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Piekłam z wiśniami, ale zdecydowanie lepsze jest z malinami. Ciasto rewelacja!!!

    OdpowiedzUsuń
  19. Upiekłam ciasto ale totalna porażka.Ze względu na dużą zawartość tłuszczu ciasto jest tak potwornie kruche,że nie sposób go odkleić od pergaminu ani przenieść z bachy,rozsypało się na drobne kawałki.Piekę właśnie kolejne ciasto kruche ale już z tradycyjnego przepisu na kruche ciasto.Mam nadzieję,że będzie równie smaczne.

    OdpowiedzUsuń
  20. Piekę podobne lecz z malinami i nazywam je malinową chmurką

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja znam podobne ciasto o nazwie malinowa chmurka, z malinami i serkiem mascarpone rewelacja

    OdpowiedzUsuń
  22. W zeszłym tygodniu jadłam to ciasto po raz pierwszy i jest wyśmienite. Dziękuję za przepis na pewno stale zagości na naszym stole. A nazwa ciasta jest super.

    OdpowiedzUsuń
  23. Witam, jestem oczarowana Pani przepisami.Czy ma Pani kilka przepisów dostosowanych do thermomixa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam! Jeżeli chodzi o moją kuchnię to wszystkie przepisy dostosowuję na bieżąco pod termomix od ponad 10 lat:)

      Usuń