poniedziałek, 16 września 2013

Ciasto Wuzetka (W-Z)


Wuzetka króluje zapewne w całej Polsce, ale w różnych regionach pod różną postacią. Spotkałam się już z w-zką jasną (jasne ciasto i jasny krem), z w-zką przełożoną kilkakrotnie bitą śmietaną... W moim regionie w cukierniach króluje w-zka, na którą składa się kakaowy biszkopt i bita śmietana.
Osobiście z dzieciństwa pamiętam w-zkę z ciasta bardzo ciemnego, przygotowywanego jak na Murzynka z dużą ilością pięknie ubitej kwaskowej wiejskiej śmietany, oblanej pyszną polewą czekoladową. "Wisienką" na tej pyszności były kleksiki bitej śmietany. Nie wiem, czy uda mi się ten ideał kiedyś zrobić...




Składniki na ciasto:
  • 1,5 szklanki cukru kryształu;
  • 1,5 szklanki mąki pszennej;
  • 5 jaj;
  • 1 cukier waniliowy;
  • 250 g margaryny;
  • 3 łyżki kakao;
  • 0,5 łyżeczki sody oczyszczonej;
  • 0,5 łyżeczki proszku do pieczenia;
  • 3-4 łyżki wody;

Margarynę, cukier kryształ, cukier waniliowy, kakao i wodę rozpuścić i zagotować (gotować około 3 minuty). Gorącą masę wystudzić cały czas mieszając (ja mieszałam bardzo często, ale nie cały czas:)). W przepisie było podane, żeby pół szklanki masy odlać na polewę, ja odlałam, ale na polewę nie wykorzystałam.
Do wystudzonej masy dodawać po jednym żółtku, cały czas miksując. Następnie dodać mąkę pszenną wymieszaną z proszkiem do pieczenia i sodą oczyszczoną oraz przesianą przez sito. Wymieszać.
Białka ubić na sztywną pianę, dodać do ciasta i bardzo delikatnie wymieszać. Ciasto wyłożyć do formy o wym. 20x28 cm, wyłożonej papierem do pieczenia. Formę z ciastem wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec w 180 st.C około 30-40 minut. Ciasto należy sprawdzić patyczkiem, czy jest już upieczone. Po upieczeniu ciasto wystudzić, wyłożyć z formy i przekroić na dwa placki.


Składniki na masę śmietanową:
  •  1 litr śmietany kremówki (30%);
  • 2 łyżki cukru kryształu;
  • 2 opakowania cukru waniliowego;
  • 2 czubate łyżeczki żelatyny;
  • 3 opakowania śmietan-fixu (nie jest konieczny);
 
Żelatynę rozpuścić w 0,20 szklanki gorącej wody i lekko przestudzić. Śmietanę, uprzednio schłodzoną w lodówce, ubić na sztywno z cukrem kryształem, cukrem waniliowym i ewentualnie ze śmietan-fixem. Następnie dodać żelatynę i szybko miksować mikserem, żeby nie porobiły się malutkie grudki. 

Ubitą śmietaną przełożyć ciasto (trochę odłożyć do dekoracji), wierzch posmarować cieniutko śmietaną. Ciasto polać polewą czekoladową, a na polewie zrobić kleksy z bitej śmietany (pamiętaj, by kleks znalazł się na każdej porcji ciasta). Gotowe ciasto schłodzić w lodówce.


Składniki na polewę czekoladową Siostry Anastazji:
  • 125 g margaryny;
  • 5 łyżek cukru pudru;
  • 3 łyżki kakao;
  • 2 łyżki wody;
  • 1 łyżka żelatyny;
  • 5 łyżek kwaśnej gęstej śmietany;

Żelatynę zalać wodą, wymieszać. Cukier, kakao, margarynę dobrze wymieszać i stopniowo podgrzewać do połączenia wszystkich składników. Zagotować i odstawić z ognia. Do gorącej polewy dodać żelatynę i mieszać, aż żelatyna będzie rozpuszczona. Lekko przestudzić, dodać śmietanę, wymieszać. Lekko ciepłą polewą polać ciasto.


Moje uwagi:
1. Ciasto można posmarować dżemem z czarnej porzeczki, będzie winniejsze.
2. Jeżeli chcesz, ciasto możesz delikatnie naponczować, np. sokiem z wiśni.


60 komentarzy:

  1. Wygląda obłędnie. Mniam...

    OdpowiedzUsuń
  2. wygląda pysznie jak z cukierni:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Śliczna ta Twoja WZ Alinko, a ja jeszcze nie robiłam.

    OdpowiedzUsuń
  4. No właśnie , tak wygląda prawdziwa W-Z.

    OdpowiedzUsuń
  5. WZ jak z najlepszej cukierni!

    OdpowiedzUsuń
  6. Jejku pychota taka pamietam z dziecinstwa

    OdpowiedzUsuń
  7. Jejku pychota taka pamietam z dziecinstwa

    OdpowiedzUsuń
  8. upiekłam, naprawdę pyszna..

    OdpowiedzUsuń
  9. Odpowiedzi
    1. Słuszna uwaga:) Dziękuję i przepraszam za moje gapiostwo. 3-4 łyżki wody - już dopisałam w przepisie:)

      Usuń
  10. Ciasto mega!
    Dziekuję za przepis :)
    Jeszcze nigdy ciasto tak szybko nie znikneło z blachy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy:) U mnie też znika jak strzała:)

      Usuń
  11. Czy można użyć tylko śmietanfiksu? I w ogóle nie dodawać żelatyny? Przy takiej ilości fiksów wydaje mi się że śmietana powinna być sztywna... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze to nie wiem:) Osobiście nie ufam śmietan-fixowi, jeżeli moje ciasto mam serwować następnego dnia. Myślę jednak, że jeżeli upieczesz wuzetkę i tego samego dnia będziesz serwować to nie powinno być problemu.

      Usuń
  12. I jaki jest najlepszy przepis na polewę? Chodzi mi o to, by wyglądała tak pięknie, jak ta na zdjęciu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis na polewę dopisałam powyżej:) Jest dołączony do przepisu na wuzetkę.

      Usuń
  13. i czy mogę podwoić wszystkie składniki? Chciałabym zrobić 2 placki... Mam dużą rodzinkę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz podwoić, ja sama tak często robię:) Pamiętaj tylko, że jeżeli pieczesz oba ciasta w jednym czasie, to spokojnie wykonujesz czynności jak podałam w przepisie. Kiedy jednak jedno ciasto musi poczekać na upieczenie się poprzedniego, to musisz podzielić nie ubite jeszcze białka i ciasto czekoladowe na pół. Najpierw ubijasz jedne białka i dodajesz do ciasta, które ma być pieczone jako pierwsze, a przed pieczeniem drugiego ciasta ubijasz drugą turę białek. Ciasto wymieszane z białkami nie może długo czekać na piekarnik, bo nie wyrośnie tak ładnie jak byśmy tego oczekiwali:)
      Pozdrawiam.

      Usuń
  14. to muszę dodawać ten śmietanfiks czy nie? jak Ty Alinko robisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jak napisałam powyżej:) Ja ostatnio to nie dodaję śmietan-fix'u tylko daję 3 czubate łyżeczki żelatyny. I jest ok.

      Usuń
  15. ja dodaje 2 śmietany 30% 330ml z biedronki i jest ok,pełna blacha ciasta, Twój przepis jest super,ciasto zawsze mi wychodzi i jest numerem jeden w naszej rodzice,pozdrawiam cieplutko

    OdpowiedzUsuń
  16. Dzięki za przepis! jest prosty w przygotowaniu i wychodzi super :) natknęłam się przypadkiem w internecie na ten przepis i teraz tylko z niego korzystam. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  17. Ciasto obłędne! Chciałam tylko zapytać: polewa jest miękka i nadaje się do krojenia? Bo zawsze wychodzi mi twarda jak tabliczka czekolady i potem ciasto, mimo że dobre, na talerzu wygląda okropnie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To najlepsza polewa jaką ostatnio robię. Jest miękka i fajnie się kroi. A swoją drogą, żeby polewa taka twarda jak Twoja dobrze się kroiła, to przed każdym krojeniem ciasta dobrze jest zanurzyć nóż w gorącej wodzie.

      Usuń
  18. Wypróbowałam i jest pyszna !!! dziękuję za przepis...

    OdpowiedzUsuń
  19. Mam pytanie 0,20 szkalnki gorącej wody czyli 200 ml tak?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 0,20 szklanki to jest 1/5 szklanki. Sama szklanka ma pojemność 250 ml.

      Usuń
    2. Czyli w 50 ml? Może to głupie pytanie, ale dopiero eksperymentuję z żelatyną :)

      Usuń

  20. W-Z wygląda WYBORNIE i pewnie WSPANIALE też smakuje ...
    Zaraz ją zrobię przy najbliższej okazji .
    Tak szukałam jakiegoś fajnego przepisu własnie na w-ztkę...
    DZIĘKUJĘ ci Alinko !!!
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  21. Powiedz mi czy smietane mozna zastapic czyms innym? Mieszkam w portugalii i jeszcze nie spotkalam sie z niczym takim jak.smietana... do zup dodaje jogurty ale w ciescie to nie wyjdzie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może spróbuj z jogurtem, np.typu greckiego (to ten bardzo gęsty jogurt). Jogurt ubij z cukrem pudrem i cukrem waniliowym, to się nie ubije na sztywno, ale chociaż troszkę się napowietrzy:) Potem trzeba dodać żelatyny, tylko nie napiszę ci dokładnie ile, bo nie robiłam jeszcze tej wersji. Myślę, że 6 łyżeczek to spokojnie na 1 l jogurtu. Żelatynę zalej małą ilością przegotowanej wody, odstaw do napęcznienia, potem podgrzej (nie gotuj!) i dodaj do jogurtu cały czas miksując. Jak zacznie tężeć to wykładaj na ciasto. Jak nie zacznie to trzeba dodać jeszcze żelatyny. Powtórzyć to samo co poprzednio, tylko dać jeszcze np. 2 łyżeczki tej żelatyny. Postaram się dla Ciebie zrobić ten eksperyment w najbliższym czasie, jak tylko znajdę czas i uporam się z egzaminami. Wtedy Ci napiszę pod przepisem, ok?

      Usuń
  22. Pani Alino nie wiem dla kogo ten przepis by,l ale na pewno nie dla cukiernika amatora i nie sprawdzil sie nawet w brzydki deszczowo-sztormowy dzien. Jednym slowem caly dzien stracony, gdzie moglam go spedzic przyjemnie z ukochnym.. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak czasami sie zdarza.
      Ja tez bylam niepewna swoich umiejetnosci ale ciasto wyszlo znakomite,rewelacyjne!!!

      Usuń
  23. nie moge w to uwiezyc wreszcie przepis jak trzeba ciasto super….

    OdpowiedzUsuń
  24. Wygląda świetnie <3.

    http://tinnqu.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  25. Wuzetka to moje ulubione ciasto od lat, zawsze wcinałam je z ochotą. Niestety dość rzadko miałam okazję go skosztować, więc postanowiłam sama wziąć się za pieczenie wuzetki. Szukałam przepisu, który spełniłby oczekiwania moich kubków smakowych, liczących na TEN właśnie smak. Pani wuzetka jest niesamowita. Jak najbardziej udała mi się, choć nie byłam pewna swoich wuzetkowych umiejętności :D Wszyscy zachwalali i zajadali się! Dziękuję za ten przepis, który już zawsze będzie gościł w mojej kuchni. Gorąco polecam i pozdrawiam cieplutko! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że ciasto i się udało i smakowało:) Pozdrawiam również bardzo cieplutko:)

      Usuń
  26. Hmmm....a gdzie dodaję kakao !! Nic o nim nie wspominasz ?? Pozdrawiam Agata

    OdpowiedzUsuń
  27. Upsss....to zmęczenie - już znalazłam kakao !! Agata

    OdpowiedzUsuń
  28. Witam ;) Super szczegółowy , dokładny i prosty przepis !! W-Z zrobiona na uroczysty obiad parafialny - zniknęła w tempie ekspresowym !! Dostałam zamówienia na zrobienie tego ciasta !! Pozdrawiam i dziękuje Agata z ciepłego kraju ;)

    OdpowiedzUsuń
  29. A co z cukrem waniliowym w przepisie na ciasto?? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pisało, żeby dodać cukier tzn. ten i ten, ale już uzupełniłam skoro było zbyt mało precyzyjnie. Pozdrawiam.

      Usuń
  30. pyszne ciasto trzeba bęndzie je zrobic :)

    OdpowiedzUsuń
  31. Czy do polewy żelatyna ma być zalana gorącą wodą czy zimną?

    OdpowiedzUsuń
  32. Żelatynę zalewamy zimną wodą, jak napęcznieje to dodajemy ją do gorącej polewy. Mieszamy aż się rozpuści.

    OdpowiedzUsuń
  33. Witam format blachy jakie wymiary ?

    OdpowiedzUsuń
  34. POEZJA dzisiaj robię już drugi raz!

    OdpowiedzUsuń
  35. Czy można użyć innego dżemu? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  36. Pyszne ciasto!!!
    Najpierw bylam sceptyczna,ale kto nie sprobuje nie moze ocenic.
    To najlepsze ciasto w-z jakie do tej pory zrobilam.Rewekacja!!
    Dziekuje za przepis!! Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  37. Pyszne ciasto!! Wlasnie robie drugie na swieta. Chlodzi sie w lodowce i mam nadzieje ze bedzie tak rewewelacyjne jak pierwsze . Dziekuje za przepis i polecam!!! Radosnych Swiat!!

    OdpowiedzUsuń
  38. Pyszne ciasto !! Wlasnie zrobilam juz drugie i hest rewelacyjne!!
    Bardzo dziekuje za przepis i polecam wyprobowac!!!

    OdpowiedzUsuń
  39. Pyszne ciasto!!! Bardzo dziekuje za przepis!!!

    OdpowiedzUsuń
  40. Pyszne ciasto! Juz zrobilam drugi raz- rewelacyjne! Polecam!!
    Dziekuje za przepis!!

    OdpowiedzUsuń
  41. Pyszne ciasto!! Juz drugi raz pieklam i jest Super! Bardzo dziekuje za przepis!!

    OdpowiedzUsuń